Nyheter

Skriv ut   Dela: Facebook   Twitter

den 30 oktober 2014

Normbrytande samekultur

på lördag öppnar utställningen Queering Sápmi som berättar om en värld där etnicitet, normer och sexualitet är i fokus. Utställningens upphovskvinnor Sara Lindquist och Elfrida Bergman berättar vad som födde idén och hur det gick till när de formade den.

Båda upplevde att de som lesbiska förväntades representera en hel grupp i samhället, som om de skulle veta hur alla med samma sexuella läggning har det. I samtal med några samiska vänner förstod de att de upplevde samma fenomen.
- De fick alltid förklara den samiska kulturen, som att det bara är en sak och förväntades ha en åsikt i till exempel vargfrågan, berättar Sara.

Eftersom de båda situationerna påminde så mycket om varandra fick Sara och Elfrida idén att försöka sammanföra dem i projektet Queering Sápmi. Kanske fanns det gemensamma nämnare?
- Det var av ren nyfikenhet vi ville se vad som hände då de båda världarna möts, säger Elfrida.

Sara Lindquist och Elfrida Bergman berättar om sitt projekt Queering Sápmi.
Sara Lindquist och Elfrida Bergman berättar om sitt projekt Queering Sápmi.

Givetvis finns det människor inom det samiska som är queera, alltså bryter mot normer kring kön och sexualitet. De bestämde sig för att ha en ganska bred definition av termen queer där hetero-, homo-, trans- och bisexuella inkluderades.
- En normbrytare kan vara en heterosexuell kvinna som väljer att inte skaffa barn, berättar Sara. När du bryter mot en norm tar sig folk ofta rätten att tycka en massa. Som att en riktig kvinna ska drömma om att vilja bli mamma t.ex., fortsätter hon. Sociala regler påverkar oss alla. Vilka val vi ser som möjliga och vilka vi ser som omöjliga. Oavsett hur vi väljer så förhåller vi oss till dem.

De började intervjua queera samer de kommit i kontakt med genom olika sociala medier. Samtidigt tog den samiska ungdomsorganisationen Sáminuorra på sig ägarskapet av projektet.
- Vi hade kompetens om hbtq och normer som var intressant för dem och de hade samisk kompetens som var avgörande för att vi skulle kunna göra ett bra jobb, säger Sara.



- Eftersom det var första gången som ett projekt lyfte queera samers berättelser kände vi att det var viktigt att inte återskapa förenklingar och generaliseringar utan låta alla som deltog vara sig själva och bara stå för sin berättelse. Alltså inte representera en grupp utan representera sig själva, sin känsla och sina minnen, berättar Elfrida. 

- När jag, som ickesame kom ut hade jag mindre att förlora om det skitit sig, än om du som samisk bög som jobbar inom rendriften och har samiska som ditt modersmål kommer ut, säger Sara. Om min familj tagit avstånd från mig så hade det varit jobbigt men inte påverkat alla delar av mitt liv. Det du riskerar är så mycket mer. Går det åt helvete kan du förlora ditt jobb, ditt språk, din familj, din plats och då också tillgången till din kultur. Du känner kanske inte heller att du kan vända dig till en hbtq organisation och vara den du är. Utan att du då måste komma ut som same och riskera att mötas av fördomar och okunskap kring det samiska.

Något som var tydligt i projektdeltagarnas berättelser är att de som har stark uppbackning av sin familj och sina vänner mår allra bäst. Omgivningens makt är enorm och vi är alla någons omgivning.

Mer om arbetet med projektet, utställningen och boken finns i artikeln Historiens påverkan på Queering Sápmi.

Text: Joachim Kjellgren
Foto: Sara Lindqvist

 

 

blog comments powered by Disqus
 

Artiklar publiceras även i RSS-form. Du kan prenumerera på innehållet om du har en RSS läsare eller en webläsare som stöder RSS.

Prenumerera (RSS)

Du kan läsa mer om hur prenumeration med RSS fungerar och se fler typer av innehåll publicerade i RSS läs mer på sidan Prenumerera.

Läs mer om att prenumerera